Achtergrond informatie

Opvattingen van docenten over onderwijs beïnvloeden hun onderwijspraktijk. Toch krijgen deze opvattingen weinig aandacht, bijv. bij de invoering van een studentgecentreerd curriculum. Ook bij scholing van docenten worden opvattingen vaak vergeten en staat het leren van vaardigheden voorop. Met ons onderzoek willen we in beeld krijgen welke factoren de opvattingen beïnvloeden. Hiervoor hebben we een instrument ontwikkeld en gevalideerd om opvattingen van docenten te meten: de COLT (Conceptions on Learning and Teaching questionnaire)*.

* Jacobs JCG, Luijk SJ van, Berkel H van, Vleuten CPM van der, Croiset G, Scheele F. Development of an instrument (the COLT) to measure conceptions of teachers, in student-centred medical education. Medical Teacher. 2012;34, e483-e491.

* Jacobs JCG, Van Luijk SJ, Galindo-Garre F, Muijtjens AMM, Van der Vleuten CPM, Croiset G, Scheele F. Five teacher profiles in student-centred curricula based on their conceptions of learning and teaching. BMC Med Educ. 2014;14(1):220. doi:10.1186/1472-6920-14-220.

* Jacobs JCG, Muijtjens AMM, Van Luijk SJ, Van der Vleuten CPM, Croiset G, Scheele F. Impact of institute and person variables on teachers' conceptions of learning and teaching. Medical Teacher. 2015;37(8):738-746.

* Jacobs JCG, van Luijk SJ, Van der Vleuten CPM, Kusurkar RA, Croiset G, Scheele F. Teachers’ conceptions of learning and teaching in student-centred medical curricula: the impact of context and personal characteristics. BMC Med Educ. 2016;16(1):244. doi: 10.1186/s12909-016-0767-1.

Het proefschrift is beschikbaar via: http://dare.ubvu.vu.nl/handle/1871/53273